sobota, 22 listopada 2014

Zakwaszenie organizmu. Co to jest i jak się ustrzec?

Jakiś czas temu, przy opisywaniu właściwości soków warzywnych i owocowych wspomniałam o zakwaszeniu. Dziś postaram się w kilku zdaniach opisać czym jest zakwaszenie organizmu i jak się przed nim uchronić.

Zastanówmy się przez chwilę jaki tryb życia prowadzi większość z nas. Wstajemy rano. Kawka, bo przecież potrzebny kop, żeby jakoś funkcjonować. Później na szybko śniadanie. Zazwyczaj chleb pszenny, wędlina, jajeczko. Czasami warzywko, bo przecież musi być zdrowo. Drugie śniadanie  drożdżówka, jeszcze jedna kawka, albo coca-cola do popicia. Można dalej funkcjonować. Obiad oczywiście mięsny, jakaś surówka (bo przecież musi być zdrowo). Po obiedzie trochę przysypiamy, więc kolejna kawka by się przydała, a najlepiej jeszcze coś słodkiego do niej. Wieczorem znowu kromeczka z pieczywa pszennego, wędlinka obowiązkowo, może jeszcze coś do ozdoby. Niech będzie pomidorek. Oczywiście stres, szybkie tempo życia, brak rekreacji ruchowej to dla nas codzienność. Tak mijają dni, miesiące, lata..zaczynamy mieć przewlekłe bóle głowy, zmęczenie, zaparcia, wrzody żołądka.
Oczywiście, w krótkim okresie czasu taki tryb życia nie jest dla nas groźny. Nasz organizm ma szereg mechanizmów obronnych, by do zakwaszenia nie doszło. Jeśli jednak taki tryb życia jest dla nas codziennością, to ryzyko zakwaszenia jest bardzo duże.
Źródłem kwasów i zasad w ciele człowieka jest pożywienie. Podczas trawienia i przemian chemicznych w organizmie składniki pokarmowe po połączeniu z wodą mogą utworzyć kwasy (siarka, fosfor, chlor, jod, fluor, dwutlenek węgla) oraz zasady ( sód, magnez, wapń). Wtedy gdy spożywamy produkty w większości składających się ze składników kwasotwórczych, może dojść do zakwaszenia organizmu. Choroby, które tworzą się w takim środowisku to miedzy innymi osteoporoza, zwyrodnieniowe zapalenie stawów, upośledzenie funkcji nerek.
Co zatem zakwasza nasz organizm?

* Mięso, cukier, słodycze, ryby, jaja, sery, kawa, alkohol, produkty zbożowe z wyjątkiem pełnoziarnistych

Natomiast alkalizujące działanie mają:

* warzywa i owoce, zioła, mleko, śmietana, grzyby

Co powinniśmy robić żeby do zakwaszenia nie doszło?

- ograniczyć mięso w naszej diecie, a jeśli już je spożywamy, to do każdego posiłku mięsnego, rybnego czy z udziałem innych zakwaszających produktów dodawać dużą ilość warzyw,
- ograniczyć cukier i słodycze,
- starajmy się wybierać pieczywo z pełnego ziarna, ryż brązowy,
- ograniczyć picie kawy i alkoholu,
- pić ok 2l wody na dzień,
- pić soki warzywne i owocowe robione z wyciskarek do soków, albo sokowirówek,
- raz na jakiś czas robić posty warzywno-owocowe (np. diety Ewy Dąbrowskiej)
- starać się unikać długotrwalego stresu (wiem wiem, nie jest to łatwe ;)
- znaleźć czas na rekreacje (np. rolki, rower, fitness itp.)

Gdy uda nam się wypracować nowy tryb życia z użyciem tych wskazówek, zakwaszenie nam nie grozi :)





Bibliografia:
"Zakwaszenie- nieznana przyczyna wielu chorób" dr Anna Malinowska "Food Forum" nr 1/2014
"Zakwaszenie. Nieznana przyczyna wielu chorób" Norbert Treutwein




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz